bælg · Portative organ

Samling af bælg

Her er lidt om hvordan jeg samler en bælg lavet af papstykker og gaffatape.
hvid

CardboardDucttapeBellowsWithFolds014
Jeg startede med at dækket af hjørnehullerne med et stykke rombe-formet stykke presenning som blev limet fast med gaffatape. Resultatet blev ikke særligt godt.

Derefter prøvede jeg at droppe presenningen og udelukkende bruge gaffatape til at dække hjørnehullerne med. Dette gav et bedre resultat. Bælgen kunne nemmere bevæges uden så meget modstand, og den larmede helle ikke så meget. Når jeg skulle dække hjørnehullerne med gaffatape så gjorde jeg det på følgende måde:
hvid

CardboardDucttapeBellowsWithFolds019
De 2 papstykker holdes midlertidigt sammen med et stykke gaffatape som fjernes igen senere.
hvid

CardboardDucttapeBellowsWithFolds018
Så sættes et stykke gaffatape over nederste hjørnehul.
hvid

CardboardDucttapeBellowsWithFolds020
Resten af det nederste hul dækkes af gaffatape og der fortsættes med det øverste hul.
På den anden side sættes også gaffatape på, således at der ikke nogle steder sidder noget udækket gaffatape der kan klistre fast hvor det ikke skal.
hvid

CardboardDucttapeBellowsWithFolds035
Løbende kan man holde bælgen op mod lyset og se om der er nogle huller. Her er et lille hul der kan dækkes af gaffatape.
hvid

CardboardDucttapeBellowsWithFolds033
De inderste samlinger skal sammenklæbes først, da det ellers er svært at komme til dem, når bælgen er bøjet ned. Her er en indersamling som jeg har glemt at sammenklæbe inden jeg lavede den ydre samling. Jeg må se om jeg kan “redde” den.

hvid
CardboardDucttapeBellowsWithFolds025
En bælgfold kan måske åbnes op til ca. 45 grader, men hvis man kun åbner den 25-30 grader så sker der ikke en særlig stor forøgelse af hjørneåbningens areal, hvorved gaffatapen ikke skal strækkes så meget. De er de sidste grader der åbner forholdsvis meget.

 

Leave a Reply

